Sala doświadczania świata

SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA

Zmysły to podstawa rozwoju każdego człowieka bowiem dostarczają one informacji o otaczającym nas świecie, wpływając na proces uczenia się i poznawania. Bez ich aktywizacji rozwój człowieka jest niemożliwy.

Zatem pracując z dzieckiem w Sali Doświadczania Świata staramy się wpływać na jego wszechstronny rozwój przede wszystkim poprzez :

I. Stymulację percepcji wzrokowej
• aktywizowanie zmysłu wzroku (doświadczanie bodźców wzrokowych) • rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji wzrokowej • wydłużanie czasu koncentracji wzroku na bodźcach wizualnych • rozwijanie kierunkowości spostrzegania (zdolności poruszania oczami we wszystkich kierunkach i podążania wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami) • rozwijanie pamięci wzrokowej (przewidywanie kolejności następujących po sobie czynności, przedmiotów, barw) • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej • kształcenie analizy i syntezy wzrokowej • oddziaływanie za pomocą barw na nastrój samopoczucie i aktywizację dziecka
II. Stymulację percepcji słuchowej
• aktywizowanie zmysłu słuchu • poszerzanie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej • usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych • zmniejszanie lęku przed dźwiękami nieznanymi • reagowanie na różne sygnały (szukanie źródła dźwięku) • rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy (dźwięki różnych przedmiotów, instrumentów, dźwięki natury, głos ludzki) • doświadczanie znaczenia pojęć: cicho-głośno, dźwięki wysokie-niskie, szybkie-wolne, przerywane-ciągłe • rozwijanie pamięci, analizy i syntezy słuchowej • rozwijanie koordynacji słuchowo- ruchowej i słuchowo – wzrokowej • aktywizowanie uczniów do wytwarzania dźwięków przy pomocy różnych przedmiotów, instrumentów, aparatu głosowego • oddziaływanie na samopoczucie i nastrój
III. Stymulację percepcji dotykowej
• zachęcanie ucznia do badania przedmiotów o różnej fakturze (aktywizacja zmysłu dotyku) • nabywanie różnych doświadczeń dotykowych (ciepło-zimno, sucho-mokro, szorstko-gładko itp. ) i łączenie ich z różnymi przedmiotami i sytuacjami (rozwijanie pamięci dotykowej) • wyczuwanie poszczególnych części ciała w trakcie masowanie ich różnymi materiałami
IV. Stymulację percepcji węchowej
• aktywizacja zmysłu węchu • gromadzenie doświadczeń węchowych (poznawanie różnych zapachów) • poszukiwanie źródła zapachu • kojarzenie zapachu z różnymi substancjami
V. Stymulację percepcji smakowej
• aktywizacja zmysłu smaku • rozwijanie percepcji smakowej (akceptacja nowego smaku, posiłku) • reagowanie na określony smak i nabywanie umiejętności różnicowania smaku
VI. Stymulację zmysłu równowagi
• doświadczanie ruchu • normalizowanie napięcia mięśniowego • rozwijanie orientacji w schemacie ciała • rozwijanie orientacji przestrzennej • wzbogacanie aktywności